"טבל מוכן הוא אצל שבת"
בתוך סוגיית מבטל כלי מהיכנו.
טבל מוכן הוא
אצל שבת
1.
תלמוד בבלי מסכת שבת דף מג עמוד א
רב יוסף אמר: היינו
טעמא דרב חסדא - משום דקא מבטל כלי מהיכנו. איתיביה אביי: חבית של טבל שנשברה מביא
כלי אחר ומניח תחתיה! - אמר ליה: טבל מוכן הוא אצל שבת, שאם עבר ותקנו - מתוקן.
2.
רש"י מסכת שבת דף מג עמוד א
מוכן הוא - שאין בו
מוקצה, אלא איסורו, ואם בא אחד ועבר על דברי חכמים שאסרו לתרום בשבת, ותיקנו -
מתוקן, ומותר לטלטלו ולאוכלו, הלכך לאו מבטל כלי מהיכנו חשיב ליה.
3.
תוספות מסכת שבת דף מג עמוד א
עוד הקשה דבפרק בתרא
(דף קנד:) תניא היתה בהמתו טעונה טבל ועששית מתיר את החבלים והשקים נופלים ואף על
פי שמשתברין משמע דאסור להניח תחתיהן כרים וכסתות אלמא טבל לאו מוכן הוא
ואור"י דאף על פי שמשתברין לא קאי אטבל אלא אעששית
4.
שו"ת מהרי"ט חלק א סימן קטז
גם יש מקום לספק אי
אמרינן באיסורא דרבנן אין שליח לדבר עבירה כיון דמן התורה חשיב שליח וזכה לו המעות
ותו לא מחייב למהדר או דילמא אפילו במילי דרבנן דבר עבירה מקריא ושייך ביה דברי רב
ודברי התלמיד דברי מי שומעין דכל מילי דרבנן אלאו דלא תסור אסמכינהו כדאמרינן
בעלמא ואמרינן האי דעבר אדרבנן שרי למיקריא עבריינא ובר נידוי הוא
5.
משנה למלך
ואני תמיה על הרב
ז"ל מההיא דאמרינן בפרק הפרה (דף נ"ג) נימא כורה גרם ליה. ופירש"י
כגון שהיתה כרויה ועומדת קודם לכן דאי האי כרייה הוי כורה חייב דאין שליח לדבר
עבירה דאסור לקלקל ברה"ר ע"כ ואיסור זה דמקלקל ברה"ר פשיטא דהוי
מדרבנן ואפילו הכי אמרינן אין שליח לדבר עבירה.
6.
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף י עמוד ב
אמר רבינא: היכא אמרינן
דאין שליח לדבר עבירה - היכא דשליח בר חיובא הוא, אבל בחצר דלאו בר חיובא הוא -
מיחייב שולחו. ..להך לישנא דאמרת כל היכא דשליח לאו בר חיובא - מיחייב שולחו, הני
נמי כיון דלאו בני חיובא נינהו - מיחייב שולחן
7.
תלמוד בבלי מסכת נזיר דף נז עמוד ב
מר רב הונא: המקיף את
הקטן - הרי הוא חייב. א"ל רב אדא בר אהבה לרב הונא: ודידך מאן מגלח להון? אמר
ליה: חובה. תקברינון חובה לבניה. כולהו שני דרב אדא בר אהבה לא אקיים ליה זרעא לרב
הונא. מכדי תרוייהו סבירא הקפת כל הראש שמה הקפה, במאי קמיפלגי? רב הונא סבר: לא
תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית [את] פאת זקנך - כל שיש לו השחתה יש לו הקפה, והני נשי
הואיל וליתנהו בהשחתה ליתנהו נמי בהקפה; ורב אדא בר אהבה סבר: אחד המקיף ואחד
הניקף במשמע, ואיתקש מקיף לניקף, כל היכא דניקף מיחייב מקיף נמי מיחייב, והאי קטן
הואיל והוא גופיה לאו בר עונשין הוא דמיחייב, מקיף נמי לא מיחייב.
8.
שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - אבן העזר סימן עח
אך לכאורה נלע"ד ראיה דבאיסור דרבנן לא
אמרינן אין שלד"ע. ונקדים דהרמב"ם פסק פ"ד מהל' תרומות ה"ב
תורם משלו על של חבירו א"צ דעת
ותמה הכ"מ דהא
בעיא דלא אפשיטא היא במס' נדרים. ונלע"ד דהרמב"ם מוכיח דין זה מהא
דגרסינן במס' שבת דף מ"ג נותנין כלי לקבל טבל מחבית שנשברה מ"ט דטבל
מוכן הוא אצל שבת שאם עבר ותקנו מתוקן, וקשה אם אין הבעלים כאן יהיה אסור להניח
כלי תחתיו דלא שייך דאם עבר ותקנו דהרי אין הבעלים לתקן וא"ל עכ"פ כיון
דבשום דוכתא מהני תיקון הוי תו מוכן, דזה אינו דכיון דכמות שהוא עכשיו אסור בטלטול
ואי אפשר לתקן להתיר בטלטול הרי מבטל כלי מהיכנו, ואין לומר דמיירי דהבעלים כאן
דהא סתמא קאמר. ועוד דמוכח דמיירי בכל גוונא דאל"כ לא הקשו תוס' ד"ה טבל
מוכן הוא מהא דאמרינן לקמן מתיר החבלים והשקים נופלים דלמא מיירי התם שאין הבעלים
כאן דכה"ג לא הוי טבל מוכן ע"כ דמיירי בכל גוונא.
ושפיר קשה אם אין
הבעלים כאן מאי איכא למימר. ע"כ מוכח דתורם משלו על של חבירו א"צ דעת
א"כ אף אם אין הבעלים כאן יכול אדם אחר לתקן והיינו כמו שכתב הרמב"ם
ז"ל דתורם משלו א"צ דעת.
ולפ"ז מוכח דיש שלד"ע במידי דרבנן דאי
לאו הכי היאך יתרום בשבת משלו על של חבירו הא תרומה צריך שליחות ומה שתורם זה אף
שהוא בלא דעת חבירו הוא נמי מטעם שליחות כמבואר בר"ן מס' נדרים והא אסור
להפריש תרומה בשבת מדרבנן והיאך הוי שליח ע"כ במידי דרבנן יש שליח. אך יש
לדחות דשא"ה כיון דגוף השליחות הוא לתרום ומה שתרם בשבת אין זה ענין לשליחות
והשליח עבד אדעתיה דנפשיה כעין שכתבתי על לאו דלפני עור באות ט'.
9.
שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - אבן העזר סימן עה
אלא דלגוף הדין פשוט בעיני שגם באיסור דרבנן
שייך אין שליח לד"ע וככל ההוכחות הברורות שהוכיח המשנה למלך בפ"ב מהל'
רוצח. ומה דהוה קשיא ליה לבעל משנה למלך מאיש שאמר לאשה אקפי לי קטן והרי אשה
אסורה להקיף קטן מדרבנן ודחיקא ליה מלתא לבעל מ"ל לומר דסוגיא זו אתיא
כר"ה כיון דאין הלכתא כרב הונא רק נקטינן דאשה אסורה להקיף קטן מדרבנן.
אני אומר פה קדוש יאמר דבר זה. ומתחלה אוכיח
ראיה ברורה מדברי התוס' שגם באיסור דרבנן אמרינן אין שליח לד"ע
10.
תוספות מסכת בבא מציעא דף י עמוד ב
דאמר לישראל קדש לי אשה
גרושה - וא"ת ואפי' אמר לכהן נמי וי"ל דכהן מקרי בר חיובא הואיל ואם
מקדשה לעצמו חייב אבל ישראל אף על גב דעובר משום לפני עור לא תתן מכשול כשמקדשה
לכהן כיון דאי מקדשה לעצמו לא מיחייב לא מקרי בר חיובא וא"ת מאי נ"מ בין
למ"ד אי בעי עביד ובין למ"ד שליח בר חיובא לא לקי על הקדושין לרבא דאמר
בעשרה יוחסין (קדושין דף עח.) קידש אינו לוקה בעל לוקה וי"ל דכי בעל
אח"כ לוקה אף על הקדושין כדמוכח בריש תמורה (דף ה. ושם) א"נ י"ל
דאף לרבא נפקא מינה דאי יש שליחות חלין הקדושין ואי אין שליחות אין חלין הקדושין.
שהרי התוספות כתבו שם
בב"מ דף י' ע"ב בד"ה באמר לישראל וכו' שכתבו אבל ישראל אף שעובר
משום לפני עור מ"מ כיון דאי מקדשה לעצמו לא מיחייב לא מקרי בר חיובא. והנה
לפני עור לכ"ע היכא דלא קאי בתרי עברי דנהרא לית ביה איסור דאורייתא רק
מדרבנן וא"כ מה קשיא להו מלפני עור אלא ודאי דגם באיסור דרבנן מקרי ד"ע
רק עיקר הסברא כאן כיון שלעצמו אם מקדשה ליכא חיוב לא מקרי בר חיובא.
11.
משנה למלך
שוב הוקשה לו בההיא
דאמרינן בפ"ר דמציעא (דף י') איכא בינייהו כהן כו' א"נ איש דאמר לאשה
אקפי לי קטן כו'. ואי אמרת דאף באיסורין דרבנן אמרינן דברי הרב כו' א"כ אף
למ"ד דכל היכא דשליח לאו בר חיובא מתחייב שולחו הכא משלח לא מיחייב דאף דנשים
אינן באזהרת לא תקיפו מכל מקום איסורא דרבנן איכא ואפילו מקפת את הקטן וכדאיתא
בנזיר וכ"פ רבינו בסוף הל' ע"ז וא"כ כיון דשייך גבה דברי הרב כו'
ליפטר משלח
12.
שיטה מקובצת מסכת בבא מציעא דף י עמוד ב
והריטב"א כתב וזה
לשונו: ואם תאמר והאיכא משום ולפני עור ואפשר לומר דהאי סוגיא כרבא דהלכתא כוותיה
דאמר לא בעל אינו לוקה וכיון שהקידושין תלוין בבעילה לא חשיב בר חיובא משום לפני
עור כן נראה לי. עוד יש לומר דמיירי כשהכהן עצמו היה יכול לקדשה לעצמו דבכי הא
ליכא משום ולפני עור כדאיתא בפרק קמא דעבודה זרה. ע"כ:
13.
קובץ שעורים בבא בתרא אות עו
עו) [דף כב ע"ב]
במל"מ פ"ב מהל' רוצח הביא ממהרי"ט להסתפק, אי אמרינן באיסורא דרבנן
אין שליח לד"ע, ותמה עליו מגמ' ב"ק נ"א גבי עשה שליח לחפור בור
ברה"ר אין שליח לד"ע והוא איסורא דרבנן, ותימה על תמיהתו, כי הדבר פשוט
שאסור מדאורייתא לגרום היזק בין ליחיד בין לרבים מקרא דואהבת לרעך כמוך, וכל מה
דעלך סני לחברך לא תעביד, זו כל התורה כולה - שבת ל"א - וכן כתב הרמ"ה
פ' לא יחפור אות ק"ז דאסור, אי מקרא דלפני עור לא תתן מכשול, אי מקרא דואהבת
לרעך כמוך.
14.
שו"ת רבי עקיבא איגר מהדורא קמא סימן קכט
א"כ המעשה בטל
משום זה וממילא אין המשלח עובר על בל תקיף. ודוחק לומר דדברי תוס' אלו קאי לתירוצם
א' בתוס' ד"ה דאמר אין שליח לדבר עבירה. היינו דאין המשלח חייב. אבל מ"מ
אין מעשה השליחות בטל. וא"כ שפיר י"ל כיון דלענין בל תקיף אינה בר חיובא
המשלח חייב, ומה דהקשו גבי צא וקדש גרושה דהוי לפ"ע =לפני עיור= היינו לאידך
תירוצא דאין שליח לדב"ע =לדבר עבירה=. היינו דהמעשה בטל. ולזה קושייתם כיון
דמשום לפ"ע בטל השליחות ממילא אין המשלח חייב משום לאו דגרושה דזהו דוחק
גדול. ויותר נראה דהב' תירוצים לא פליגי לדינא. אלא דבתירוצם א' ניחא להו לומר
דהנ"מ לענין מלקות מלישנא דהגמ' מחייב שולחו. אבל לדינא ס"ל דמעשה
השליחות בטל. וא"כ יקשה כנ"ל דמה הקשו באקפי גדול. אע"כ דכוונת
התוס' רק לחלק היכא דבשורש העבירה אין השליח בר חיובא רק משום לפ"ע לא אמרינן
בי' אין שליח לדבר עבירה. וא"כ שפיר י"ל דהעדים שהם שלוחים דהמקבל מתנה
השליחות קיים.
בצמ"א
Banners
דלג על Banners