מנע רגלך מנתיבתם | בירור דעת הנצי"ב מוולוז'ין בעניין הרפורמים
1. א. שו"ת
משיב דבר חלק א סימן מד
והנה המעריך הורו והוגו עצה להיות נשמר
מדור זה להפרד זה מזה לגמרי כמו שנפרד אברהם מלוט, במטותא מן המעריך עצה זו קשה כחרבות
לגוף האומה וקיומה, הן בשעה שהיינו באה"ק וברשותנו כמעט בבית שני נעתם ארץ וחרב
הבית וגלה ישראל בסבת מחלוקת הפרושים עם הצדוקים.
1. ב. קול מחזיקי הדת
א - המשך
![]() |
1. א –
המשך
בדור שהיה יצרא דע"ז בוער בישראל, ולא היה בכח האדם לעמוד
בנסיון אם לא בדרך החסידות משא"כ מאז שהתפללו אנשי כנה"ג על יצרא
דע"ז כדאיתא ביומא (דף סט:), שוב אף על גב שהי' בכל דור הרבה פורצי דרך התורה
מ"מ לא הי' אלא בהתגברות התאוה או שארי מדות רעות ומי שאין בו טבע אותם המדות
לא היה נמשך אחרי בעלי עבירה הללו, ולא היו הבינונים מסוכנים שלא יכשלו ברשת בעלי
עבירה, אבל בדור החי שרבו אפיקורסות ושבושי דעות באמונת התלמוד וכדומה, וכבר אמרו
חז"ל (במ' ע"ג /ע"ז/ דף כז:) לא ישא ויתן אדם עם המינין כו' ומפרש
בגמ' מינות דמשכא דאתי לממשך בתרייהו, מש"ה מי שאינו משים אל לבו להזהר הרבה
הרי הוא בחזקת סכנה שיהיה נגרר גם הוא במשך איזה זמן:
והנה המעריך הורו והוגו עצה להיות נשמר
מדור זה להפרד זה מזה לגמרי כמו שנפרד אברהם מלוט, במטותא מן המעריך עצה זו קשה
כחרבות לגוף האומה וקיומה, הן בשעה שהיינו באה"ק וברשותנו כמעט בבית שני נעתם
ארץ וחרב הבית וגלה ישראל בסבת מחלוקת הפרושים עם הצדוקים וגם הסב מחמת שנאת חנם
הרבה ש"ד מה שאינו מן הדין היינו בשעה שראה פרוש שאחד מיקל באיזה דבר אף על
גב שלא היה צדוקי כלל אלא עשה עבירה, מ"מ מחמת ש"ח היה שופטו לצדוקי שמורידין
אותו, ומזה נתרבה ש"ד בהיתר ולשם מצוה בטעות וכבר רמז ע"ז בתורה (ס'
במדבר סי' לו מקרא ל"ד) כמבואר בהע"ד והר"ד, וכ"ז אינו רחוק
מן הדעת להגיע ח"ו בעת כזאת ג"כ אשר עפ"י ראות עיני א' ממחזיקי הדת
ידמה שפלוני אינו מתנהג עפ"י דרכו בעבודת ה' וישפטנו למינות ויתרחק ממנו
ויהיו רודפים זא"ז בהיתר בדמיון כוזב ח"ו, ושחת כל עם ה' חלילה זהו
אפילו אם היינו בארצנו וברשותנו:
ומכש"כ בשעה שאנו כבושים בגולה
ושה פזורה ישראל בין אוה"ע, ואנו נמשלים בגולה כעפר הארץ וכמו שאמר הקדוש
ברוך הוא ליעקב אבינו והיה זרעך כעפר הארץ ואוה"ע נמשלו למים רבים שוטפים
כדכתיב בס' ישעיה הוי המון עמים רבים כהמות ימים יהמיון ואין תקנה לגוש עפר בשטף
מים רבים אם לא שנעשה מן העפר אבן מוצק אז אפי' נהר שוטף עליו אינו מגלגלו אלא
ממקום למקום אבל אינו מאבדו לגמרי כך ישראל בעמים אין להם תקנה אלא להיות אבן
ישראל, היינו שיהיו מחוברים באגודה אחת אז אין אומה ולשון יכולים לאבדם, והאיך
נאמר להפרד איש מרעהו ויבאו אוה"ע ושטפונו מעט מעט ח"ו...
אלא אם באנו לחזק את הדת בקרבנו ושלא
ירף בלבנו ובלב בנינו עלינו להתבונן מדורות הראשונים כדכתיב מזקנים אתבונן, והנה
בשעה שראה יחזקיהו המלך הצדיק שנתרופפו עמודי ויסודי הדת בימי אחז, מה עשה נעץ חרב
בביהמ"ד ואמר כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב, ואף על גב דא"כ יהיה
הלמוד שלא לשמה ממש, היינו שלא לשם מצות ת"ת ומכש"כ שלא באהבת ה' אלא
כדי שלא יהרוגו, מ"מ זה הפרט החזיק את הדת ע"צ היותר טוב ומועיל
כידוע...
ועסק התורה בקבוץ בעלי בתים יהא גורם
למעט מחלוקת בישראל ולהרבות מחזיקי הדת דבלא ספק יש הרבה שלא הגיעו לבעוט בתלמוד
ורבותינו הראשונים והמבואר בשו"ע, אלא שמ"מ הוא מרוחק מלמוד התורה,
ע"פ שמיקל בחומרות ומנהגים ואזהרות שהוא ע"פ ספרי מוסר, אבל אם יתעסקו
בתורה, ישכילו גם המה שאין לחשוב את אנשים כאלה למין ואפיקורוס ח"ו, ויהיו
באגודה אחת להתיישב איך להחזיק הדת ולהתגבר על הכופרים בתלמוד, וכל מה שהחבורה
גדולה ורבה מתחזקת ביותר ומוצאים עצות ויהיו נדברים איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע
ויעזור להם לשמור את בניהם ממינות לגמרי:
2. שולחן
ערוך יורה דעה הלכות עבודת כוכבים סימן קנח סעיף ב
מיני ישראל, והם שעובדים לעבודת כוכבים, או העושה עבירות להכעיס, אפילו אכל נבילות או לבש שעטנז להכעיס; הרי זה כופר; והאפיקורסים, והם שכופרים בתורה ובנבואה
מישראל, היו נוהגין בארץ ישראל להרגן. אם היה בידו כח להרגן בסייף, בפרהסיא, הורגו.
ואם לאו, היה בא בעלילות עד שיסבב הריגתו. כיצד, ראה אחד מהם שנפל לבאר והסולם בבאר,
קודם ומסלקו ואומר: הריני טרוד להוריד בני מן הגג ואחזירנו לך, וכיוצא בדברים אלו.:
3. העמק
דבר במדבר פרשת מסעי פרק לה פסוק ל
ולא תטמא את הארץ וגו'. מתחלה הזהיר הכתוב על מזיד, וכאן הזהיר הכתוב
על רציחה בהוראת היתר, שמכל מקום הוא מטמא את הארץ, וטומאה אחד בשוגג ואחד במזיד מטמא,
הכי נמי רציחה בכל אופן מטמא את הארץ,
4. הרחב
דבר במדבר פרשת מסעי פרק לה פסוק לד
ועיין מש"כ
בספר דברים בשירת האזינו בפסוק שחת לו וגו' דור עקש ופתלתול וגו' דבית ראשון חרב מפני
שפיכות דמים באיסור כמו ע"ז וגלוי עריות שהוא השחתה, ובית שני חרב מפני שפיכות
דמים בהיתר שכסבורים היו שמצוה להרוג את חבירו, שהוא צדוקי וכדומה והוא דרך עקש.
5. העמק
דבר דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק ה - ז
שחת לו וגו'. ...ידוע דחרבן ראשון הי' בשביל
ע"ז וג"ע וש"ד שהיה להכעיס להקב"ה, וחרבן בית שני חרב מפני שנאת
חנם, וביארנו בס' במדבר ל"ה ל"ד שהיו עוסקים בתורה ועבודת ה', אך היה רוב
שפיכות דמים לשם שמים, שהיו דנים את העובר על איזה דבר שהוא צדוקי ומסור ומורידין וכדומה,
ובזה נעשה הנהגתם מקולקלת מאד והכל לש"ש... ועל דור חרבן בית שני אמר דור עקש
ופתלתול. שהוא הולך בעקשות ותועה מדרך השכל, ומפותל הרבה מעורב ומסובך מעשים טובים
עם מעשים רעים, וקשה להפריד הטוב מן הרע באשר הרע נעשו לשם שמים... שחרבן בית שני בא
הקלקול ע"י גדולי תורה... וישר הוא. לענין בית שני, ואינו סובל הליכות העקומות
בין אדם לחבירו אפילו הם לשם שמים, וכבר ביארנו בס' במדבר כ"ג י' ולעיל י"ב
כ"ח דמעלת ישר הוא בין אדם לחבירו:
6. שו"ת
משיב דבר חלק א סימן ט
ע"ד להצטרף עם המכונים בשם בית יעקב
והמה מחללים את השבת בפרהסיא חלילה להתחבר עמהם בשום דבר השייך לעבודת ה' ואף על גב
דמבואר בשו"ע (סי' נ"ה סי"א) עבריין כו' או שעבר עבירה כו' נמנה למנין
עשרה אבל זה אינו אלא מומר לדבר אחד שאע"ג דכתיב זבח רשעים תועבה מכ"מ הרי
מקבלין קרבנות מפושעי ישראל כדאיתא בחולין (ה') וכדי שיחזרו בתשובה ומכ"ש בתפלה
הקלה אבל המודה באלילים והמחלל שבת בפרהסיא שאין מקבלין ממנו קרבן משום שמוחזק הוא
שלא ישוב עוד וא"כ גם תפלתו תועבה וא"כ האיך אפשר להצטרף עמו, והרי במקום
שתפלתו תועבה אפילו בדיעבד לא יצא ידי תפלה כדאיתא בברכות (דף כב:):
7. העמק
דבר דברים פרשת נצבים פרק כט פסוק יז פן יש בכם שרש וגו'... לענה בתחלת אכילה אינו
מר כ"כ, שהרי יוצאים בו ידי מרור.. משא"כ ראש מראשית אכילתו הוא מר מאד,
ומש"ה לפי דרך הכתובים לכתוב הקל תחלה והקשה אחריו.. הוא מקדים דעה הנשחתה ביותר
שהוא לחשוב דאדם כבהמה בלי דין ומשפט כלל, שזו הדעה אף על גב שנראית גרועה ביותר..
מ"מ איננה פורה ומשחית לאחרים כ"כ, ומי שיש בו דעה ישרה משכיל כי האדם נוצר
להיות תחת השגחת אלוה, משא"כ דעה הנשחתה בקיום תורת משה לבד וכדומה, היא עלולה
להטעות ולהפרות בוגדים באדם, וזהו לענה שגרוע ביותר בזה הפרט שאין מבינים מראש כמה
היא מרה באחרונה.. מש"ה כתיב תחלה ראש ואח"כ גרוע ביותר והוא לענה
8. העמק
דבר הקדמה לבראשית
זה הספר הנקרא ספר בראשית. נקרא בפי הנביאים
ספר הישר... דשבח ישר הוא נאמר להצדיק דין הקדוש ברוך הוא בחרבן בית שני שהיה דור עקש
ופתלתל. ופירשנו שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה. אך לא היו ישרים בהליכות עולמם. ע"כ
מפני שנאת חנם שבלבם זה את זה חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי
ואפיקורס. ובא עי"ז לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה ולכל הרעות שבעולם עד שחרב הבית.
וע"ז היה צדוק הדין. שהקב"ה ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו אלא באופן שהולכים
בדרך הישר גם בהליכות עולם ולא בעקמימות אף על גב שהוא לשם שמים דזה גורם חרבן הבריאה
והריסות ישוב הארץ. וזה היה שבח האבות שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר
אפשר. עוד היו ישרים. היינו שהתנהגו עם אוה"ע אפי' עובדי אלילים מכוערים. מכל
מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה. כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם
אבינו להתפלל על סדום. אף על גב שהיה שנא אותם ואת מלכם תכלית שנאה עבור רשעתם כמבואר
במאמרו למלך סדום. מכל מקום חפץ בקיומם... וכן הרבה למדנו מהליכות האבות בדרך ארץ.
מה ששייך לקיום העולם המיוחד לזה הספר שהוא ספר הבריאה. ומש"ה נקרא כמ"כ
ספר הישר על מעשה אבות בזה הפרט. ובלעם.. אם שראוי היה לו לשנוא את ישראל תכלית שנאה
באשר שהמה בני אברהם יצחק ויעקב וראשם במקור הקדושה. אבל מכל מקום לא היה ראוי לפניו
לבקש לעקר אומה שלימה. ואינו דרך ישרה בקיום העולם... ובדברינו נתיישב יפה על מה נקרא
זה הספר ספר הישר שהוא ספר הבריאה:
9.
ספר פרדס יוסף לספר ויקרא פר' אחרי מות
עמ' תיד
וראיתי מעשה שהגאון נצי"ב מוולאזנעא ז"ל היה מיסב במסיבת
משכילים, וסיפרו בשבח משכיל אחד וכי הוא אוהב ישראל ועוד מעלות, וישאלוהו לפלס
מעשיו ומעלותיו.
ואמר להם אספר לכם סיפור קטן וממנו תבינו דעתי על זה האיש, היה עשיר
גדול ולו בת יחידה וצנועה, והיתה חולנית והרופאים הכירו בה מחלת השחפת רחמנא
ליצלן, ורק רפואה אחד יש שתאכל בשר חזיר שמן, ושאלו לרב ואמר הכתיב וחי בהם ולא
שימות בהם ופיקוח נפש דוחה כל איסור, וכששמעה הבת מפי הרב ביקשה שעל כל פנים ישחטו
החזיר בחלף כשר של שחיטה, והרב בהתאפקו מלשחוק הבטיח לה על זה, ואחר השחיטה ביקשה
להשוחט שיבדוק גם את הריאה כדי, והנה כמו להכעיס נמצא שאלה בהריאה, וביקשה לשאול
את הרב השאלה והרב לא ענה דבר, ואחר הפצרות אמר באמנה לא יוגע מה להגיד, אם קרה זה
השאלה בבהמה כשרה וטהורה אז אמרתי כשר, אבל עתה בזכרי כי הוא חזיר איך אוכל להוציא
מפי המילה כשר, עם כל הכשרות שלו מן הצד ביסודו הוא חזיר, כן לא אוכל לחוות דעתי
ולומר על המשכיל תשבחות כי יסודו הוא חזיר.
Banners
דלג על Banners