שיעור כללי - מלאכה שאינה צריכה לגופה


מלאכה שאינה צריכה לגופה
רש"י
צג ב במשנה ד"ה ור' שמעון פוטר
תוספות דף צד א ד"ה רבי שמעון
רמב"ן
דף צד עמוד ב
פי' מלאכה שאינה צריכה
לגופה כגון מוציא את המת אפי' לקברו שאין לו הנאה בהוצאתו ולא בקבורתו אבל ההנאה
היא הטומאה שהוא מונע ממנו, וכן צידת נחש כדי שלא ישכנו נקראת מלאכה שאינה צריכה
לגופה שאינה אלא מניעת היזק ואין ההנאה והצורך בגופה של מלאכה, וכן כבוי הפתילה
והגחלים לעולם מלאכה שאינה צריכה לגופה חוץ מפתילה שלא הובהבה שהוא צריך להדליקה
ולכבותה והכיבוי הוא התיקון בעצמו, וכן במכבה את הגחלים לפחמין,
זו
גם הסיבה שמוציא מת לקוברו פטור כי אין לו הנאה
חולין
ח א
סכין
של עבודת כוכבים - מותר לשחוט בה ואסור לחתוך בה בשר, מותר לשחוט בה - מקלקל הוא,
ואסור לחתוך בה בשר - מתקן הוא
תוספות
ד"ה מותר לשחוט בה מקלקל הוא –
אף על גב דבסוף פרק אלו
דברים בפסחים (דף עג.) מחייב לענין שבת גבי שוחט בשבת בחוץ לעבודת כוכבים משום
תיקון כל דהו דתקן להוציא מידי אבר מן החי שאני שבת דמלאכת מחשבת אסרה תורה וכיון
שיש תקון פורתא חשיב מלאכת מחשבת שלכך נתכוין אף על פי שקלקולו יתר על תקונו אבל
לענין נהנה מעבודת כוכבים לא חשיב הנאה כיון שקלקולו יתר על תקונו.
רמב"ן שבת צד א
אבל התופר ביריעה שנפל
בה דרנא (ע"ה א') אף על פי שברצונו לא היתה נופלת שם דרנא ולא יבוא לעולם
לידי אותה מלאכה, כיון שנפלה שם מ"מ צריך הוא לגופה של תפירה ונהנה בה.
חגיגה דף י עמוד א
הלכות שבת - הרי הם
כהררים התלוין בשערה, שהן מקרא מועט והלכות מרובות.
הלכות שבת - מיכתב
כתיבן! - לא צריכא, לכדרבי אבא. דאמר רבי אבא: החופר גומא בשבת ואין צריך אלא
לעפרה - פטור עליה. - כמאן, כרבי שמעון, דאמר: מלאכה שאינה צריכה לגופה פטור
עליה.. מאי כהררין התלויין בשערה? מלאכת מחשבת אסרה תורה, ומלאכת מחשבת לא כתיבא.
בראשית כב ואקברה מתי מלפני
סנהדרין דף מו עמוד ב
איבעיא להו: קבורה משום
בזיונא הוא, או משום כפרה הוא? - למאי נפקא מינה? - דאמר: לא בעינא דליקברוה לההוא
גברא. אי אמרת משום בזיונא הוא - לא כל כמיניה. ואי אמרת משום כפרה הוא - הא אמר
לא בעינא כפרה, מאי?
Banners
דלג על Banners