צירוף וכיבוי
שיעור כללי מסכת שבת סוגיית צירוף וכיבוי דף מ"א עמוד ב
צירוף
דף
מא א משנ המיחם שפינהו - מב א
תוספות
מא עמוד ב ד"ה מיחם
יומא
דף לד עמוד ב אם היה כה"ג זקן או איסטניס וכו'. תניא, אמר
רבי יהודה: עששיות של ברזל היו מחמין מערב יום הכפורים, ומטילין לתוך צונן, כדי
שתפיג צינתן. - והלא מצרף! - אמר רב ביבי: שלא הגיע לצירוף. אביי אמר: אפילו תימא
שהגיע לצירוף, דבר שאין מתכוין מותר. - ומי אמר אביי הכי? והתניא: בשר ערלתו -
אפילו במקום שיש שם בהרת יקוץ, והוינן בה: קרא למה לי? ואמר אביי: לרבי יהודה,
דאמר דבר שאין מתכוין אסור! - הני מילי בכל התורה כולה, אבל הכא - צירוף דרבנן הוא.
תוספות
יומא דף לד עמוד ב מיהו הא לא קשיא דמצי לשנויי דצירוף עששיות דווקא
דרבנן שאינם כלים ועומדין לעשות מהם כלים לבסוף וצירוף דהשתא לאו היינו גמר מלאכתו
אבל מיחם שהוא כלי וצירוף שלו הוא גמר מלאכתו הוי דאורייתא
רמב"ם
הלכות עבודת יום הכיפורים פרק ב הלכה ד היה כהן גדול זקן או חולה מלבנין עששיות של ברזל באש
מבערב ולמחר מטילין אותן במים כדי להפיג צינתן שאין שבות במקדש
רמב"ם
שבת פרק יב הלכה א המחמם את הברזל כדי לצרפו במים הרי זה
תולדת מבעיר וחייב.
/השגת הראב"ד/
הרי זה תולדת מבעיר וחייב. א"א ולמה לא משום מבשל כמו סיכתא לאתונא דמרפא רפי
והדר קמיט (שבת עד), והמחמם את הגחלת והמצרפו במים אינו מכבה אבל הוא מכה בפטיש
שגומר את חסומו מ"מ חיוב אין בו דצרוף דרבנן הוא.+
הלכה
ב המכבה כל שהוא חייב,
אחד המכבה את הנר ואחד המכבה את הגחלת של עץ, אבל המכבה גחלת של מתכת פטור, ואם
נתכוין לצרף חייב, שכן לוטשי הברזל עושים מחמים את הברזל עד שיעשה גחלת ומכבין
אותו במים כדי לחסמו, וזהו לצרף שהעושה אותו חייב והוא תולדת מכבה,
+/השגת הראב"ד/ וזהו לצרף שהעושה
אותו חייב והוא תולדת מכבה. א"א כמה מעורבבין דבריו, ואם הוא מכבה למה אינו
חייב אע"פ שאינו מתכוין ופסיק רישיה ולא ימות הוא ואפילו לא יהא צריך לצרופו
והא איהו כר' יהודה ס"ל, ועוד מה בין גחלת של מתכת לגחלת של עץ והלא בשתיהם
לדבריו יש משום מבעיר ומשום מכבה ובפרק מילה (שם /שבת/ קלד) אמרינן ממתקין את
החרדל בגחלת של מתכת בי"ט אבל לא בגחלת של עץ, ועוד דבמסכת יומא (לד) אמרינן
צירוף דרבנן הוא וחיובא ליכא וביום הכפורים שרינן ליה בטבילת כ"ג משום מצוה
ואפילו לר' יהודה דאמר דבר שאין מתכוין אסור.+
מגיד
משנה הלכה ב אבל המכבה גחלת וכו'. פ' כירה (מ"ב) אמר שמואל
מכבין גחלת של מתכת ברה"ר בשביל שלא יזוקו בה רבים אבל לא גחלת של עץ.
ואקשינן אי כר"ש אפי' של עץ נמי ותירצו דכר"י ס"ל בדין מלאכה
שא"צ לגופה שחייב עליה. ומדברי רבינו שכתב שהכל תלוי בכונתו נראה שכל שאינו
מתכוין אין ראוי לומר בו פסיק רישיה ולא ימות הוא וליחייב מפני שכשהוא מתכוין הוא
עושה מלאכה וכשאינו מתכוין אין בו מלאכה כלל שהרי אינו רוצה לעשות ממנו כלי דומה
לקטימת קיסם שהזכרנו פי"א שכל שאינו קוטמו לחצוץ בו שניו אע"פ שראוי לכך
בקטימתו פטור שכל שהוא מפני תקון כלי מי שאינו מתקנו פטור ואפי' לר"י המחייב
בדבר שאין מתכוין. וקרובים לזה דברי הרמב"ן ז"ל והדבר מוכרח לומר כן לפי
שטת רבינו:
רבינו
חננאל שבת דף מא עמוד ב פי' צירוף הכלי בעת
שיתחמם נעשה כגחלת וכשמביאו בשעת גמר מלאכתו בצונן מחזקתו ולוטש פניו ונמצא לו כמו
צירוף רב אמר שיעור לצרף אסור ושמואל אמר אפילו שיעור לצרף נמי מותר ואוקמה שמואל
כר"ש ורב אדא בר מתנה כר' שמעון ודאביי נמי בבא דרישא (נמי) קאי כשמואל
וסוגינא כשמואל אליבא דר"ש [ור' אדא]
רבנו
חננאל יומא דף לד עמוד ב ואם היה כה"ג זקן וכו' תניא א"ר יהודה
עששית של ברזל היו מחמין מערב יוה"כ ומטילין בצונן כדי שתפוג צינתן ואקשינן
והלא מצרף כלומר והלא נמצא מכבה ריתוח האש במים וצירוף זה כאותו הצירוף
שחלקו בו ר' יוחנן ור"ל בתחלת פ' השוכר את הפועלים בענין הסייף והסכין
והפגיון כו'. ואמרינן עלה מאימתי גמר מלאכתן ר' יוחנן אמר משיצרפנו בכבשן
ור"ל אמר משיצחצחו במים והוא כעין כיבוי. ומצאנוהו מפורש בתלמוד
א"י. תני א"ר יהודה עשתות של ברזל היו מרתיחין כו' ולא נמצא כמכבה
ביוה"כ ואוקמיה התם ר' יהודה סבר שאין תולדת אש כאש כלומר כיבוי ריתוח הברזל
תולדת אש היא לפיכך אינו כריבוי [אצ"ל ככיבוי] האש וזהו שאמר רב ביבי בר אביי
שלא הגיע לצירוף כלומר לא היו מרתיחין אותן ריתוח הרבה אביי אמר אפילו הגיע לצירוף
דבר שאין מתכוין כי האי גוונא מתיר ר' יהודה ואקשינן על אביי ומי אמר אביי הכי ר'
יהודה סבר דבר שאין מתכוין מותר איני והא תניא וביום השמיני ימול בשר ערלתו ואפילו
במקום שיש בהרת בערלה יקוץ דברי ר' יאשיה כלומר אף על גב שהזהירה תורה שלא לקוץ
הצרעת כדכתיב השמר בנגע הצרעת וקי"ל כל מקום דכתיב השמר פן ואל הרי הן בלא
תעשה. בכאן מותר למול אף על פי שהוא קוצץ הבהרת בעת שמוהל והוינן בה למה לי קרא
פשיטה דבר שאין מתכוין הוא ופירק אביי כי איצטריך קרא לר' יהודה דאמר דבר שאין
מתכוין אסור .
ופרקינן אליבא דאביי
הני מילי דסבר ר' יהודה דבר שאין מתכוין אסור בכל התורה אבל הכא ביוה"כ צירוף
כי האי גוונא דרבנן היא מ"ט לאו מלאכה שצריכה לגופ' היא. ובשבת מלאכת מחשבת
אסרה תורה.
לעיל
דף כט עמוד ב משנה. המכבה את הנר מפני שהוא מתירא מפני נכרים ומפני
ליסטים,
- ל עמוד א
רמב"ם
הלכות שבת פרק י הלכה טז המכה בפטיש הכאה אחת חייב, וכל העושה דבר שהוא גמר
מלאכה הרי זה תולדת מכה בפטיש ס וחייב, כיצד המנפח בכלי זכוכית והצר בכלי צורה
אפילו מקצת הצורה והמגרד כל שהוא והעושה נקב כל שהוא בין בעץ בין בבנין בין במתכת
בין בכלים הרי זה תולדת מכה בפטיש וחייב
המפיס שחין בשבת כדי
להרחיב פי המכה כדרך שהרופאין עושין הרי זה חייב משום מכה בפטיש
המסתת את האבן כל שהוא
חייב משום מכה בפטיש, הלוקט יבולת שעל גבי בגדים בידו כגון אלו היבולות שבכלי צמר
חייב פ משום מכה בפטיש,
חידושי
הרשב"א שבת דף מא עמוד ב וא"ת והיכי מוקמינן לה כרבי שמעון והא אביי
ורבא דאמרי תרוייהו מודה רבי שמעון בפסיק רישיה ולא ימות...אלא י"ל דמיחם לאו
פסיק רישיה ולא ימות הוא דאפשר שלא הגיע לצירוף מפני שהמים שבתוכו מונעין אותו
להתחמם הרבה ולבא לידי צירוף, ואע"ג דקא מקשה להדיא והלא מצרף, לאו למימרא
שמצרף בודאי אלא הכי קאמר והא שייך ביה צירוף והלכך איכא למיחש שמא יצרף, כך תירצו
התוספות.
Banners
דלג על Banners