שליח לדבר עבירה
אין שליח לדבר עברה
קידושין דף מב ב
- מג א
סמ"ע סימן
קפב ב חוץ מלדבר עבירה. דדברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין [קדושין
מ"ב ע"ב], ויכול המשלח לומר סברתי שלא ישמע לי לעשותו, לכך אין המשלח
חייב. אבל אם אין השליח בר חיובא, לא שייך האי טעמא:
בבא מציעא דף י עמוד
ב
אמר רבינא: היכא
אמרינן דאין שליח לדבר עבירה - היכא דשליח בר חיובא הוא, אבל בחצר דלאו בר חיובא
הוא - מיחייב שולחו...רב סמא אמר: היכא אמרינן אין שליח לדבר עבירה - היכא דאי בעי
עביד, ואי בעי לא עביד. אבל חצר, דבעל כרחיה מותיב בה - מיחייב שולחו.
חידושי
הריטב"א
אין שליח לדבר
עבירה דאמרינן דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין. פירוש טעמא קאמרינן שהוא כן
על הרוב, מיהו דינא דאורייתא הוא כדלקמן ואפילו היכא דליתיה להאי טעמא כגון שהוא
שוגג וכיוצא בזה, וכדאמרינן בבבא מציעא בפ"ק (י' ב') כי אמרינן אין שליח לדבר
עבירה הני מילי היכא דשליח בר חיובא לאפוקי חצר דלאו בר חיובא, אי נמי כי אמרינן
אין שליח לדבר עבירה היכא דאי בעי שליח עביד אי בעי לא עביד לאפוקי חצר דעל כרחה
עבדא, מאי בינייהו כהן שאמר לישראל קדש לי גרושה אי נמי איש דאמר לאשה אקפי לי
קטן, למאן דאמר שליח בר חיובא הא (נמי) לאו בר חיובא ומיחייב משלח, למאן דאמר אי
בעי לא עביד הני נמי אי בעי לא עבדי ומיפטר משלח, ואף על גב דלא שייך למימר בהו
דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים, דהא לא מיפקדו כלל שלא לקדש גרושה לכהן
ושלא תקיף אשה קטן דהא ליתה בבל תקיף,
והיינו דאקשינן
אהא דתניא שליח שעשה שליחותו בעל הבית מעל ואמאי נימא אין שליח לדבר עבירה, והא
התם דהוי שליח שוגג ואפילו הכי פרכינן דנימא אין שליח לדבר עבירה ואף על גב דלא
שייך למימר דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין,
תוספות בבא קמא
דף נו, א ד"ה אלא לחבריה (בעניין השוכר עדי שקר פטור מדיני אדם וחייב
בד"ש).ודוקא שוכר אבל אמר פטור מדיני שמים דסבור שלא ישמעו לו דאין
נראה לומר דנקט שוכר לאשמועינן דאפי' שוכר פטור מדיני אדם שאין זה שום חידוש ולקמן
לא עביד צריכותא אלא מדיני שמים ועוד דבפירקין תנן (דף נט:) השולח את הבערה ביד
חש"ו פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים שלח ביד פקח הפקח חייב משמע דשולח פטור
אף מדיני שמים.
רמב"ם
הלכות רוצח פרק ב הל' ב
אבל השוכר הורג
להרוג את חבירו, או ששלח עבדיו והרגוהו, או שכפת חבירו והניחו לפני הארי וכיוצא בו
והרגתו החיה, וכן ההורג את עצמו, כל אחד מאלו שופך דמים הוא ועון הריגה בידו וחייב
מיתה לשמים ואין בהן מיתת בית דין.
ומנין שכן הוא
הדין, שהרי הוא אומר שופך דם האדם באדם דמו ישפך זה ההורג בעצמו שלא על ידי שליח,
את דמכם לנפשותיכם אדרוש זה ההורג עצמו, מיד כל חיה אדרשנו זה המוסר חבירו לפני
חיה לטרפו, מיד האדם מיד איש אחיו אדרוש את נפש האדם זה השוכר אחרים להרוג את
חבירו, ובפירוש נאמר בשלשתן לשון דרישה, הרי דינם מסור לשמים.
חי' הריטב"א
שילח ביד פקח
הפקח חייב. פי' והשולח פטור לגמרי ואפילו מדיני שמים כיון שכבר נשתלם הניזק מן
הפיקח, מה שאין כן בשוכר עדי שקר שפטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים דלא
אשתלים ניזק מנזקיה, וכן אתה אומר בכל אותם שבריש פרק הכונס.
חושן משפט סימן לב סעיף ב
השוכר עידי שקר
להוציא מנה מראובן לשמעון, פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים.
הגה ודוקא שלא
היה חייב לו, אבל אם היה חייב לו רק שאלו העדים הם שקרים, פטור מדיני שמים אבל
עובר על מדבר שקר תרחק וכן אם לא שכר, אלא פיתה אותן בדברים שיעידו שקר (תוספות פ'
הנ"ל).
ש"ך ס"ק
ג
ג) וכן אם לא
שכרן. כ"כ התוספות [ב"ק] ר דף נ"ו ע"א [ד"ה אלא], ודייקי
לה מדקתני השוכר דוקא, וגם מדקתני [שם נ"ט ע"ב] השולח את הבערה ביד חרש
שוטה וקטן פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים, שלח ביד פקח הפקח חייב, משמע דשולח
פטור אף מדיני שמים.
אבל קשה לי על דבריהם,
דהא אמרינן בקידושין בפרק האיש מקדש דף מ"ג ע"א, דאף דאין שליח לדבר
עבירה מיחייב בדיני שמים, דמתמה התם בפשיטות, מכלל דת"ק סבר אפילו בדיני שמים
נמי פטור, ומשני (בי) דינא רבה (ובי) [ו]דינא זוטא איכא בינייהו, ופירש"י
עונש גדול ועונש קטן. ואפשר ליישב דבריהם בדוחק.
אבל מ"מ
נראה לי עיקר דלעולם חייב בדיני שמים היכא דגורם היזק לחבירו אפילו לא שכרן. והא
דקתני השולח את הבערה ביד הפקח פקח חייב, ולא קתני דהשולח חייב בדיני שמים, היינו
כיון דפקח משלם תו לא שייך חיובא דדיני שמים על המשלח. וכ"כ הריטב"א פרק
האיש מקדש [קידושין מ"ב ע"ב] וז"ל, שלח ביד פקח פקח חייב, פירוש
והשולח פטור לגמרי ואפילו מדיני שמים כיון שכבר נשתלם הניזק מן הפקח, משא"כ
בשוכר עדי שקר שפטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים דלא אשתלים ניזק מניזקיה, וכן אתה
אומר בכל אותם שבריש פרק הכונס...
והא דקתני
השוכר, אורחא דמילתא נקט, דאם אינו שוכר מסתמא אינן שומעין לו דתרי לא עבידי
דחוטאים אם אין להם הנאה. [הג"ה. ולע"ד לכאורה נראה ראיה לדברי התוספות,
מהא דאמרינן בסנהדרין פרק זה בורר דף כ"ט ע"א, מנין שאין טוענים למסית,
מנחש הקדמוני, דאמר ר' שמלאי הרבה טענות היה לו לנחש לטעון ולא טען, ומפני מה לא
טען לו הקדוש ברוך הוא, לפי שלא טען הוא, מאי הוה ליה למימר, דברי הרב ודברי
התלמיד דברי מי שומעין, עכ"ל. וטעם דאמרינן אין שליח לדבר עבירה, הוא נמי
משום אותה טענה דדברי הרב כו', ואי תימא דבדיני שמים חייב, הא התם דיני שמים הוי,
וא"כ לא הוי מועיל הטענה דדברי הרב נגד הקדוש ברוך הוא, משום דדיני שמים הוי.
ואף על גב דאיתא במדרש רבה [בראשית כ' ד'] שדנו אותו בסנהדרין של ע"א,
מ"מ דין שמים הוא, אלא ודאי אין שליח לדבר עבירה אפילו בדיני שמים. ויש לדחות
בדוחק ודו"ק]. ועיין לקמן סימן תי"ח [סק"ט]:
ביאור
הגר"א [ב] (ליקוט) וכן אם לא כו'. וראיה משולח את הבעירה
כו' תוס' שם ועוד ראיה ממ"ש בסנה' כ"ט א' מנין שאין טוענין כו'. הגהת
ש"ך וכ"כ במל"מ פ"ב מה' רוצח וכ"כ הרמב"ם אבל השוכר
כו' וכ"ה בקדושין מ"ג א' האומר לשלוחו כו'. דלת"ק אף בדיני שמים
פטור אלא דשם חייב מ"מ בדינא זוטא וזה דוקא בש"ד שאפי' אם יכול להצילו
חייב ועובר משום לא תעמוד כו' כמ"ש בסי' תכ"ו ואפי' לאגורי כ"ש
שאומר להרגו משא"כ כאן (ע"כ):
Banners
דלג על Banners