מלך שמחל על כבודו
דף י"ז עמוד א'
מלך שמחל על כבודו
דף יז, א
רש"י ד"ה שום תשים עליך מלך
שו"ת חיים שאל א, פח בשם רבנו יונה
גם עתה בא לידי שיטת רבינו יונה לסנהדרין כ"י
וראיתי שכתב וז"ל: כי אמרי' דמלך שמחל אין כבודו מחול משום דכבודו הוא
כבוד של ישראל דהמלך שלהם נכבד והלכך אינו יכול למחול כבודן של ישראל אבל כשיש
לו דין עמהם ומעמידין אותו יותר יש להם כבוד כשהם דנין אפילו למלך
ספר החינוך מצוה תצז
מה שאמרו [שם י"ט ע"ב] שמלך שמחל על כבודו
אין כבודו מחול, וכל הדברים האלו הכל לטובת העם ולתועלתם.
שיטה מקובצת כתובות דף יז א בשם תלמידי רבנו יונה
מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול דכתיב שום תשים
עליך מלך ודרשי' שתהא אימתו עליך ואם כן לא היה לו לעשות כדי שהם לא ימעטו פעמים
אחרות ממוראו ומכבודו.
שו"ת מהר"ם מרוטנבורג חלק ד סי' קז
מלך אין כבודו מחול דכתי' כי לד' המלוכה הממליך
מלכים ולו המלוכה ולהכי כתי' שום תשים עליך מלך ריבה שימות הרבה לומר שאין כבודו
מחול
קובץ שיעורים (מז)
ולכאורה אף דהעם חייבין בכבודו אף לאחר מחילתו, אבל
איזה איסור יש על המלך בעצמו, דמצות אימת המלך מוטלת על העם ולא על המלך,
וצ"ל דהמצוה היא משום כבוד המלוכה, וגם המלך בעצמו מוזהר בזה לחלוק כבוד
למלכות:
שמואל א פרק ח (יא) וַיֹּאמֶר זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט
הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח וְשָׂם לוֹ
בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ...וְאֶת
בְּנוֹתֵיכֶם יִקָּח לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת וּלְאֹפוֹת:ְאֶת שְׂדוֹתֵיכֶם
וְאֶת כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם הַטּוֹבִים יִקָּח וְנָתַן לַעֲבָדָיו. וְזַרְעֵיכֶם
וְכַרְמֵיכֶם יַעְשֹׂר וְנָתַן לְסָרִיסָיו וְלַעֲבָדָיו...וּזְעַקְתֶּם בַּיּוֹם
הַהוּא מִלִּפְנֵי מַלְכְּכֶם אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם לָכֶם.
סנהדרין כ, ב אמר רב יהודה אמר שמואל: כל
האמור בפרשת מלך - מלך מותר בו. רב אמר: לא נאמרה פרשה זו אלא לאיים עליהם, שנאמר
שום תשים עליך מלך - שתהא אימתו עליך.
רמב"ם הלכות מלכים א, ג
אין מעמידין מלך בתחילה אלא על פי
בית דין של שבעים זקנים ועל פי נביא,
רמב"ם הלכות גזלה פרק ה הלכה יא
מכס שפסקו המלך ואמר שילקח שליש או
רביע או דבר קצוב והעמיד מוכס ישראל לגבות חלק זה למלך אינו בחזקת גזלן לפי שדין
המלך דין הוא, ולא עוד אלא שהוא עובר המבריח ממכס זה מפני שהוא גוזל מנת המלך, בין
שהיה המלך גוי בין שהיה מלך ישראל...שדין המלך דין אבל אינו עובד בו כעבד. מלך
שכרת אילנות של בעלי בתים ועשה מהן גשר מותר לעבור עליו וכן אם הרס בתים ועשה אותן
דרך או חומה מותר ליהנות בה וכן כל כיוצא בזה שדין המלך דין.
במה דברים אמורים במלך שמטבעו יוצא
באותן הארצות שהרי הסכימו עליו בני אותה הארץ וסמכה דעתן שהוא אדוניהם והם לו
עבדים אבל אם אין מטבעו יוצא הרי הוא כגזלן בעל זרוע וכמו חבורת ליסטים המזויינין
שאין דיניהן דין וכן מלך זה וכל עבדיו כגזלן לכל דבר.
חידושי הרשב"א נדרים דף כח עמוד
א
גמ' במוכס שאין לו קצבה. כלומר ושלא
כדין הוא עושה ודינא דמלכותא דינא אבל גזילה דמלכותא לאו דינא, ופירשו בתוס' בשם
ה"ר אליעזר דדוקא במלכי אומות העולם אמרו דינא דמלכותא דינא ומשום דמצי אמר
להו אם לא תעשו מצותי אגרש אתכם שהארץ שלו היא אבל במלכי ישראל לאו דינא דאינו
יכול ליטול מהם משלהם כלום לפי שא"י כל ישראל שותפין בה ואין בה למלך יותר
מלאיש אחר, ותדע לך דהכי הוא דהא איכא מ"ד (סנהדרין כ' ב') כל האמור בפרשת
מלך מלך אסור בו ולא נאמר אלא ליראם ולבהלם ואמאי תיפוק לי משום דדינא דמלכותא דינא
אלא דלא נאמרו דברים אלו במלכי ישראל אלא במלכי האומות.
תוספות כתובות יז א ד"ה מלך שמחל על כבודו
תוספות סנהדרין כ, ב
מלך מותר וכו' - תימה למה נענש אחאב
על נבות כיון שלא רצה למכור לו כרמו?...וי"ל דבפרשת המלך כתיב (שמואל א ח)
יקח ונתן לעבדיו ולא לעצמו...
ועי"ל דדוקא בשדה מקנה אבל שדה
אחוזה שירש מאבותיו לא כמו שהשיב נבות חלילה לי מתתי נחלת אבותי לך אי נמי דפרשת
המלך לא נאמרה רק על המלך שנמלך על כל ישראל ויהודה ומאת המקום ואחאב לא מלך על
יהודה וגם לא מלך מאת המקום.
ערוך לנר סנהדרין שם
עיין בר"ן שחולק על זה. וכוונת
התוס' ודאי אינו דכיון דלא מלך מאת המקום על יהודה לא היה לו דין מלך דהא אליהו
שרץ לפני אחאב...ועוד אמרינן בהוריות (יא ב) דמלכי ישראל ומלכי בית דוד אלו מביאין
לעצמן כו'...וע"כ צ"ל דכוונת התוס' היא דדוקא דינא דפרשת המלך לא שייכי
רק במי שנמלך על כל ישראל ומאת המקום אבל לא שלא יהיה לו דין מלך בלא כן.
שו"ת
משפט כהן סימן קמד
וחוץ
מזה נראים הדברים, שבזמן שאין מלך, כיון שמשפטי המלוכה הם ג"כ מה שנוגע למצב
הכללי של האומה, חוזרים אלה הזכויות של המשפטים ליד האומה בכללה. וביחוד נראה שגם
כל שופט שקם בישראל דין מלך יש לו, לענין כמה משפטי המלוכה, וביחוד למה שנוגע
להנהגת הכלל...אבל למה שנוגע להנהגת הכלל, כל שמנהיג את האומה דן הוא במשפטי
המלוכה, שהם כלל צרכי האומה הדרושים לשעתם ולמעמד העולם.
Banners
דלג על Banners