מצוות יישוב ארץ ישראל
ישוב ארץ ישראל
ב א
תוד"ה אשקלון
השגות
הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם שכחת העשין מצוה ד
מצוה
רביעית שנצטוינו לרשת הארץ אשר נתן הא-ל יתברך ויתעלה לאבותינו לאברהם ליצחק
וליעקב ולא נעזבה ביד זולתינו מן האומות או לשממה. והוא אמרו להם (מסעי לג
ורמב"ן שם) והורשתם את הארץ וישבתם בה ופרט אותה להם במצוה זו כולה בגבוליה
ומצריה כמו שאמר ובואו הר האמורי ואל כל שכניו בערבה בהר ובשפלה ובנגב ובחוף הים
וגו'. שלא יניחו ממנה מקום...מצוה לא יעוד והבטחה. וזו היא שהחכמים קורין אותה
(סוטה פ"ח מ"ו) מלחמת מצוה...הרי נצטוינו בכיבוש בכל הדורות.
ואומר
אני כי המצוה שהחכמים מפליגין בה והיא דירת ארץ ישראל עד שאמרו שכל היוצא ממנה ודר
בחוצה לארץ יהא בעיניך כעובד עבודה זרה וזולת זה הפלגות גדולות הכל הוא ממצות עשה
הזה שנצטוינו לרשת הארץ ולשבת בה. אם כן היא מצות עשה לדורות מתחייב כל יחיד ממנו
ואפילו בזמן גלות
ט"ז יורה דעה סימן א (יז)
ולהרא"ש ס"ל דאילם לא יתרום ואחר מברך, אלא
דבשחיטה נראה טעמו דאחר מברך שפיר דברכת השחיטה אינה באה על השחיטה עצמה דהא אין
חיוב לשחיטה אם אינו רוצה לאכול אלא עיקר הכוונה לתת שבח למקום ב"ה על שאסר
לנו אכילת בשר בלא שחיטה ובזה ודאי כל ישראל שייך באותה ברכה שהרי על כולם יש
איסור...אבל בהפרשת תרומה הוה עיקר הברכה על מצות הפרשה לא על איסור אכילת טבל
שהרי מצות ההפרשה חיוב עליו אפילו אם אינו רוצה לאכול מן התבואה עדיין א"כ
הוה מצוה זאת כשאר מצות וכיון שאין הוא חיוב בגופו לעשות כן דאפשר לתרום ע"י
שליח לא נחלק המצוה והברכה זה מזה אלא התורם יברך
מגן אברהם סימן ח ב מעומד - פי' הברכה והעטיפה שתיהן יהיו
בעמידה וצ"ע דבי"ד ר"ס שכ"ח משמע דמותר לברך מיושב והוא משנה
שלימה וי"ל דהפרשת חלה אינו מצו' כ"כ דאינו עושה אלא לתקן מאכלו דומיא
דשחיטה
ביאור
הגר"א אורח חיים סימן ח
דברי
מ"א שכתב שחלה אינה מצוה דבריו אין להם שחר והלא אסור לעשות עיסתו קבין
ואמרינן בפ"ג דפסחים מאי דעתך לחומרא חומרא דאתי לידי קולא כו'
רעק"א
יו"ד שם
מדאורייתא
לא - ואי אין קנין לעובד כוכבים להפקיעה מקדושתה הויא לה לענין קדושתה ברשות ישראל
כאילו משכנה וכיון דביכורים מצוה דרמיא עליה היא ולא טבלי לאסור פירות באכילה
מיחייב ליקח ולהביא ולא דמי למעשר דאפילו למאן דאמר אין קנין לא מיחייב לעשר על
חלקו של עובד כוכבים דמעשר טביל ואסר ליה באכילה ולאו מצוה דרמיא עליה היא
אלא אם כן אוכלן או מוכרן דקא משתרשי ליה אבל ביכורים מצוה דרמיא עליה היא.
רש"י
גטין מז ב
מצפה
איתן שם (בסוף המסכת)
להלן
פא א
בא
וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים, דורות הראשונים מכניסין פירותיהן דרך
טרקסמון כדי לחייבן במעשר, דורות האחרונים מכניסין פירותיהן דרך גגות ודרך קרפיפות
כדי לפוטרן מן המעשר; דאמר רבי ינאי: אין הטבל מתחייב במעשר עד שיראה פני הבית.
ברכות
דף לא עמוד א
אמר
רב הושעיא: מערים אדם על תבואתו ומכניסה במוץ שלה, כדי שתהא בהמתו אוכלת ופטורה מן
המעשר.
פסחים
דף מח עמוד ב
אמר
רב יוסף: הני נשי דידן נהוג למיפא קפיזא קפיזא לפיסחא. - אמר ליה אביי: מאי דעתיך
- לחומרא, חומרא דאתי לידי קולא הוא, דקא מפקע לה מחלה!
חלה
פרק ב משנה ג
מי
שאינו יכול לעשות עיסתו בטהרה יעשנה קבין ואל יעשנה בטומאה ור' עקיבא אומר יעשנה
בטומאה ואל יעשנה קבים שכשם שהוא קורא לטהורה כך הוא קורא לטמאה לזו קורא חלה בשם
ולזו קורא חלה בשם אבל קביים אין להם חלק בשם:
מנחות
מא א
מלאכא
אשכחי' לרב קטינא דמיכסי סדינא, אמר ליה: קטינא, קטינא, סדינא בקייטא וסרבלא
בסיתוא, ציצית של תכלת מה תהא עליה? אמר ליה: ענשיתו אעשה? אמר ליה: בזמן דאיכא
ריתחא ענשינן;
תוס'
ענשיתו
[אעשה - כי האי] [שאין אדם חייב] לקנות טלית המחוייב אם אין לו אבל עשה גמור אפילו
בית דין שלמטה היו מכין אותו עד שתצא נפשו.
חהרמב"ן
גיטין ב א
מאשקלון
לדרום וכו'. אף זו קשה שהרי אשקלון מארץ ישראל היה, דכתיב בשופטים וילכוד יהודה את
עזה ואת גבולה ואת אשקלון ואת גבולה...איכא למימר סבירא להו קדושה ראשונה קדשה
לשעתה וקדשה לעתיד לבא ולפיכך היתה חביבה עליהם אבל לענין גיטין כיון שלא כבשום
אינם בקיאין לשמה ולא מצויין לקיימו דלא שכיחי בתי דינין
ואי
נמי סבירא להו לא קדשה לעתיד לבא לענין תרומות ומעשרות, חביבא עלייהו, דהא איכא
דאמרי קדושה שלישית יש להם ואעפ"כ ארץ ישראל בחיבתה היא עומדת ובקדושתה לענין
ישיבתה ודירתה.
הריטב"א גיטין דף ב עמוד א
וכי תימא התינח אשקלון אבל עכו ודאי
מכבוש שני היתה וכדאמרינן בשלהי כתובות (קי"ב א') ר' אבא מנשק כיפי דעכו אלמא
בקדושתה היתה, ואם לא כבשוה לא היתה קדושה דהא קיימא לן דקדושה ראשונה שקדש יהושע
קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא, ויש לפרש דמשום הא לא איריא, דאפשר דלא כבשוה ואף
על פי שבטלה קדושתה חיבת הארץ לא בטלה, דאי לא תימא הכי למ"ד (יבמות פ"ב
ב' עיין שם) דקדושה ראשונה ושניה ושלישית יש להן דקדושה שניה קדשה לשעתה ולא קדשה
לעתיד לבא, עכשיו שהארץ חרבה מי איכא למ"ד [דכיון] דאינה קדושה דחיבתה נמי
בטלה האי ודאי אינו נראה
ספר
החינוך פרשת בהר מצוה שמ
ועוד
אמרו זכרונם לברכה [ערכין ל"א ע"א] במצוה זו, שאם מכר בית בבתי ערי חומה
לאחד ומכרה הלוקח ראשון לשני בתוך השנה, מונין לראשון וכיון ששלמה שנה לראשון
הוחלט הבית לשני, מפני שענין מוכר בית בבתי ערי חומה שהוא מוחלט לשנה, כענין קנס
הוא שקנסה התורה למוכר מפני חיבת הארץ, ומכיון שעמד זולתו שנה ראוי הוא שיוחלט גם
ביד השני. ועוד שהראשון מכר לשני כל זכות שלו, ואילו עמדה שנה שלימה ביד הראשון
כבר היתה מוחלטת בידו.
Banners
דלג על Banners